HKBC - Holland Kadett-B Club

De Holland Kadett-B Club (HKBC) is een vereniging die als doel heeft de Kadett-B en Olympia-A modellen van Opel niet uit het straatbeeld te laten verdwijnen.

De HKBC is ingeschreven bij de K.v.K. onder nummer H.20107991

Meer licht uit een standaard koplamp

Meer licht uit een standaard koplamp (Ralph van Kleef)

Wie regelmatig met zijn B-kadett of Olympia in het donker rijdt weet dat de verlichting van onze oude autos niet geweldig is. Dit was vroeger niet zo heel erg, want iedereen had toen kraaloogjes als koplampen, waardoor je niet snel verblind werd door een tegenligger. Maar als je tegenwoordig met je kadettje in het donker rijdt, en een moderne auto met xenon lampen rijdt achter je, dan zie je je eigen auto als schaduw voor je opdoemen. Verder zijn de reflectors van onze Opeltjes waarschijnlijk een stuk doffer geworden na 40 jaar gebruikt te zijn geweest.
Zeker als je met je B-kadett in de winter rond rijdt, kom je tot de conclusie dat het met de verlichting in onze oude opeltjes behelpen is.

Is hier dan niet iets aan te doen?
Ja, daar is wel wat aan te doen! Er zijn zelfs meerdere mogelijkheden. Ik zal ze hieronder toelichten.

De reden dat onze (standaard) koplampen minder licht geven komt door de gebruikte lampjes in deze koplampen. Er waren eind jaren 60, begin jaren 70 2 soorten koplampen te krijgen voor onze Opeltjes:

  • De gewone (standaard) koplampen met 45/40W Bilux (P45T-voet) lampjes. Zie foto 1
  • Als optie waren ook H4 koplampen met 60/55W hallogeen (P43T-voet) lampjes. Zie foto 2

P45T Bilux lampje (45/40W)

Foto 1: P45T Bilux lampje (45/40W)

Standaard P43T H4 Hallogeenlampje (60/55W)

Foto 2: Standaard P43T H4 Hallogeenlampje (60/55W)

De beste manier om goed licht te krijgen in onze oude opeltjes is dan ook het monteren van H4 hallogeen koplampen. Deze zijn echter moeilijk te krijgen, en als je ze weet uit te halen moeten ze vaak erg veel kosten. Als je ook nog extra witte lampen (zoals de Philips Vision Plus) monteert, is het zicht meer dan prima.

Een andere mogelijkheid is het monteren van hallogeenlampjes met een P45T voet (dus met de oude Bilux voet). Er zijn er zelfs die het zelfde vermogen (45/40W) hebben als de originele bilux lampjes. Deze geven ongeveer 20% meer licht, en mogen gewoon uitgewisseld worden voor de originele bilux versie. Osram heeft deze lampen nog steeds in het assortiment zitten, en ze zijn bij de gewone automaterialenwinkels en internet te koop! Zie foto 3

P45T Hallogeenlampje van Osram (45/40W)

Foto 3: P45T hallogeenlampje van Osram (45/40W)

Wie verder zoekt komt ook versies tegen van 60/55W en zelfs van 110/100W. Deze laatste produceren echter zoveel warmte dat ik deze versie sterk afraad, omdat anders de koplampen beschadigd kunnen raken. Verder is de opgenomen stroom 2x zo hoog als bij de originele lampen, waardoor de bedrading ook nog beschadigd kan raken.

Er zijn ook setjes te koop met 2 hallogeenlampjes van 60/55W met extra wit licht en een P45T voet. Deze kosten niet veel, maar worden vaak alleen in het buitenland aangeboden, waardoor de verzendkosten hoger zijn dan de prijs van de lampen zelf. Zie foto 4

Extra felle P45T hallogeenlampjes (60/55W)

Foto 4: Extra felle P45T hallogeenlampjes (60/55W)

Een andere mogelijkheid is het gebruik van een adapterring van P45T naar P43T. Je kunt dan elk gewoon H4 lampje gebruiken, dus ook de Philips Vision Plus!
Deze ringen zijn moeilijk te krijgen, terwijl ze vroeger gewoon in elke automaterialenwinkels te koop waren. Ik zelf heb op de Engelse E-bay een setje weten te bemachtigen. Zie foto 5

P45T naar P43T converters

Foto 5: P45T naar P43T converters

Als je echt extreem wil gaan, kun je ook Xenon ombouwsets monteren. Ik heb ze nog niet gezien met de oude P45T voet, maar met de eerder genoemde adapterringen moeten deze ook in de oude koplampen van onze Opels passen. Voor gewone H4 lampen zijn ze overal te koop. Het voordeel van deze lampen is de geweldige hoge lichtopbrengst bij laag opgenomen vermogen (ca. 35W) en dus lage warmte afgifte. Zie foto 6.

HID Xenon lampen met P43T voet

Foto 6: HID Xenon lampen met P43T voet

Uit het voorgaande blijkt dat er dus verschillende mogelijkheden zijn om beter licht in onze oude kadettjes te krijgen, waarbij het vervangen van de standaard P45T Bilux lampjes door H4 Halogeen lampjes met P45T voet en een vermogen van 60/55W de eenvoudigste en goedkoopste is. Een setje van 2 van deze lampjes hoeft niet meer dan 15,- euro te kosten!


© 2009 Ralph van Kleef | Holland Kadett-B Club