HKBC - Holland Kadett-B Club

De Holland Kadett-B Club (HKBC) is een vereniging die als doel heeft de Kadett-B en Olympia-A modellen van Opel niet uit het straatbeeld te laten verdwijnen.

De HKBC is ingeschreven bij de K.v.K. onder nummer H.20107991

Conventionele ontsteking ombouwen naar electronische ontsteking

Bosch stroomverdeler ombouwen naar contactloze ontsteking (Ralph van Kleef)

Op het forum van onze club is er al vaker over gesproken: Electronische ontsteking voor onze kadettjes.
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk: Zo is er op het forum al eens uitvoerig uitgelegd hoe je je kadettje kunt voorzien van een Corsa A electronische ontsteking. Het is ook mogelijk een extra kastje te monteren dat als het ware tussen het contactpuntje en de bobine komt te zitten. Het contactpuntje wordt dan nog steeds gebruikt, maar de stroom voor de bobine gaat dan niet meer door het contactpuntje, maar door de electronica in het gemonteerde kastje. Hierdoor zal het contactpuntje dus niet meer inbranden.

In dit artikel beschrijf ik echter nog een mogelijkheid: Het ombouwen van een bestaande ontsteking naar een electronische variant. Hiervoor zijn speciale ombouwsetjes te koop van o.a. hotspark en Pertronix. Ik heb gebruik gemaakt van een hotspark setje, omdat deze voor rond de 50,- euro te koop is, terwijl de Pertronix meer dan het dubbele moet kosten!
Tot voor kort had het hotspark setje echter 1 nadeel: Hij was alleen verkrijgbaar voor Bosch ontstekingen. Nu zijn ook setjes te krijgen voor Delco-Remi verdelers, zodat we nu alle motoren kunnen ombouwen, zowel de OHV (1.1 en 1.2) als de CIH motoren (1.5-1.7-1.9 en 2.0).Kijk op de website van hot-spark voor het juiste type!
Pertronix heeft ook setjes voor de Delco-Remi ontstekingen, maar ik weet niet welke dan gebruikt moet worden, dit is namelijk niet goed aangegeven op de website van EDS (dit is de leverancier van Pertronix in Nederland)

De onderdelen van het hotspark 3BOS4U1 ombouwsetje

Foto 1: De onderdelen van het hotspark 3BOS4U1 ombouwsetje

Het ombouwsetje bestaat eigenlijk maar uit een handvol onderdelen: Een grondplaatje met een stukje electronica dat op de plek van het contactpuntje moet worden gemonteerd, een ronde ring met 4 kleine magneetjes en een klein beetje koelpasta dat tussen grondplaatje en de verdeler-grondplaat komt.

Petronix Ignitor II - Een (veel) duurder alternatief

Foto 2: Pertronix Ignitor II - Een (veel) duurder alternatief

Het voordeel van beide setjes is, dat er geen mechanische veranderingen nodig zijn aan de bestaande verdeler, waardoor deze niet hoeft worden uitgebouwd, en dat deze altijd weer terug gebouwd kan worden naar originele situatie.

En dan nu aan de slag!

Deze onderdelen moeten eerst verwijderd worden

Foto 3: Deze onderdelen moeten eerst verwijderd worden

Het ombouwsetje wordt gemonteerd op de plek waar normaal het contactpuntje en de condensator zit. Deze moeten dus beide verwijderd worden. Het contactpuntje wordt met 1 schroefje op zijn plek gehouden, en moet als eerste verwijderd worden.
De condensator zit met 1 schroefje gemonteerd aan het huis van de verdeler (buitenzijde). Als deze wordt verwijderd, is ook het doorvoerblokje waar het contactpuntje op aangesloten werd verdwenen (zie foto 4 en 5). Er is nu een vierkant gaatje zichtbaar, waar straks de meegeleverde rubberen tule precies inpast!

Bosch stroomverdeler zonder contactpuntje en condensator

Foto 4: Bosch stroomverdeler zonder contactpuntje en condensator

Voordat we het hotspark setje gaan inbouwen, moet de montageplaat van de verdeler goed worden schoongemaakt, en goed worden ontvet. Daarna kan de nieuwe electronische opnemer gemonteerd worden op de montageplaat. Voor dit monteren moet er wel eerst een dun laagje koelpasta worden aangebracht tussen opnemer en montageplaat. Deze pasta is nodig om een goede warmte afvoer te krijgen van de electronica naar de ijzeren montageplaat.

De 2 draden kunnen door het vierkante gaatje worden gevoerd, waarna de rubberen tule op zijn plek gedruk kan worden (zie foto 5).

De meegeleverde rubberen tule past precies in het vierkante gaatje

Foto 5: De meegeleverde rubberen tule past precies in het vierkante gaatje

Nu kan de ronde schijf met magneetjes ook op zijn plek gedrukt worden (zie foto 6)

De nieuwe opnemer en ronde schijf met magneetjes is gemonteerd

Foto 6: De nieuwe opnemer en ronde schijf met magneetjes is gemonteerd

Alle montage werkzaamheden in de verdeler zijn nu klaar, en de verdeler kan dus weer dicht gemaakt worden. Plaats de rotor terug op de as van de verdeler, en monteer de verdelerkap weer op zijn juiste positie. Is je ontsteking uitgerust met een condenskapje (een ronde doorzichtige plastic schijf), dan zul je merken dat deze niet meer past! Deze kan nu echter gewoon achterwegen blijven, en hoeft dus niet meer gemonteerd te worden.
Het is overigens wel aan te raden om meteen nieuwe onderdelen te gebruiken, dus een nieuwe rotor en een nieuwe verdelerkap.

Aansluitschema hotspark ombouwsetje

Foto 7: Aansluitschema hotspark ombouwsetje

Als laatste moet het setje nog aangesloten worden op de bobine. Vroeger kwam er maar 1 draad van de bobine (-) naar het contactpuntje. Nu zijn dit er 2. De zwarte moet aangesloten worden op de (-) van de bobine, terwijl de rode op de (+) van de bobine moet komen.
Als de bedrading een beetje slim word ingekort, kan e.e.a. zo op de bestaande aansluitingen worden aangesloten.

En dat is dus alles! De motor kan nu gestart worden, en als alles goed is gedaan zal hij direct weer gaan lopen. Het enige dat nog moet gebeuren is het onstekingstijdstip controleren, en eventueel bijstellen.

Adresgegevens:
Website hotspark: www.hot-spark.eu
Website Pertronix: www.edsclassic.nl

© 2009 Ralph van Kleef | Holland Kadett-B Club


Voetnoot!
Op het forum heb ik het al aangegeven: Na ca. 500 km begon mijn motor kort te stotteren, om vervolgens er helemaal mee te stoppen. Na controle bleek dat mijn hotspark module het had begeven!
Gelukkig had ik het oude contactpuntje en condensator nog in de auto liggen, zodat ik binnen 15 minuten weer onderweg was.

Nadat ik contact opgenomen had met hotspark, kon ik de defecte module opsturen. Deze werd gewoon onder garantie vervangen door een nieuwe! De service was dus zeer goed.

Inmiddels heb ik de hotspark al weer maanden in gebruik, in combinatie met een (blauwe) Bosch bobine. De primaire spoel heeft een veel hogere inwendige weerstand, waardoor de stroom door de hotspark-module veel lager is. Deze combinatie werkt echt erg goed! Ik zal mijn toekomstige autos allemaal ombouwen naar contactloze ontsteking d.m.v. deze hotspark modules in combinatie met een blauwe Bosch bobine.