HKBC - Holland Kadett-B Club

De Holland Kadett-B Club (HKBC) is een vereniging die als doel heeft de Kadett-B en Olympia-A modellen van Opel niet uit het straatbeeld te laten verdwijnen.

De HKBC is ingeschreven bij de K.v.K. onder nummer H.20107991

Electronische ontsteking Corsa-A geschikt maken voor de Kadett-B

Electronische ontsteking Corsa-A geschikt maken voor de Kadett-B (Gert Bijvank)

Op het forum, maar ook op deze website zelf, is er al over gesproken: Het is mogelijk een Corsa-A electronische ontsteking aan te passen, zodat deze in een B-Kadett kan worden gebouwd. Deze ontsteking past dan op de kleine OHV motoren (1.0,1.1 en 1.2).
Dit zelfde truukje is ook mogelijk met de electronische ontsteking van bijvoorbeeld een 2.0E motor uit bijvoorbeeld een Rekord-E. Deze is dan geschikt voor de grote CIH motoren van onze Kadettjes (1.5, 1.7, 1.9 en 2.0). De werkwijze is in beide gevallen ongeveer gelijk.

Gert Bijvrank heeft op ons forum uitgelegd hoe de ontsteking moet worden aangepast, en moet worden ingebouwd. Deze werkwijze wordt in dit artikel nog eens uitgelegd. Alle fotos zijn afkomstig van het forum, en zijn door Gert Bijvank gemaakt/geplaatst.

De verdeler en de bobine met de aanhangende bedrading en modules

Foto 1: De verdeler en de bobine met de aanhangende bedrading en modules

Deze onderdelen van een Corsa-A zijn nodig: De verdeler en de bobine met de aanhangende bedrading en modules: Verdeler, bobine met module (vast) en de losse module die bij de carburateur hoort.

Verdeler, bobine met module (vast) en de losse module die bij de carburateur hoort

Foto 2: Verdeler, bobine met module (vast) en de losse module die bij de carburateur hoort

De verdeler met stekkeraansluiting voor de bobine-module

Foto 3: De verdeler met stekkeraansluiting voor de bobine-module

Binnenwerk (inductiespoel) + rotor van de verdeler

Foto 4: Binnenwerk (inductiespoel) + rotor van de verdeler

De stekkeraansluiting op de verdeler komend van de bobine-module

Foto 5: De stekkeraansluiting op de verdeler komend van de bobine-module

Op de volgende foto van de bobine is links duidelijk de module te zien. Linksonder zit de stekkeraansluiting hiervan. Bovenop op zit contact (1) dit is de dop met groene draad (dit is de -). Op contact 15(+) zit een stekker met 2 zwarte draden.

Bobine met (+) zwarte en (-) groene aansluitdraden

Foto 6: Bobine met (+) zwarte en (-) groene aansluitdraden

De module die bij de A-Corsa op de carburateur aangesloten is (Weber), valt bij de Kadett-B geheel weg.

Deze module kan in zijn geheel vervallen

Foto 7: Deze module kan in zijn geheel vervallen

Op de volgende foto is de stekkerverbinding met inkomend 3 draden te zien:

  • bruin (gaat naar bobinemodule en vandaar naar carb.module)
  • zwart (gaat naar contact 15 op bobine, vandaar naar bobinemodule en vandaar naar carb.module)
  • licht-groen (gaat naar carb.module, vandaar als donkergroen naar bobinemodule en vandaar als lichtgroen naar contact 1 op de bobine)

Stekkerverbinding met 3 draden

Foto 8: Stekkerverbinding met 3 draden

De stekkers die op de bobine komen zijn op de volgende foto goed te zien. Het zijn de groene (-) stekker (dop) en de zwarte (+) stekker met 2 draden.

De 2 stekkers op de bobine

Foto 9: De 2 stekkers op de bobine

Als eerste moet voorzichtig de buitenste krimpkous weggesneden worden. De ommanteling van de verschillende aftakkingen moeten zoveel mogelijk heel gelaten worden. De geel-zwart en rood-zwart (afkomstig van carb.module) zijn niet meer nodig.

De geel-zwart en rood-zwart zijn niet meer nodig

Foto 10: De geel-zwart en rood-zwart zijn niet meer nodig

Omdat de aansluitstekker voor de carburateurmodule helemaal vervalt, kunnen de volgende draden weggenomen worden: geel-zwart (op 6) en rood-zwart (op 4).

geel-zwart en rood-zwart doorgeknipt

Foto 11: geel-zwart en rood-zwart doorgeknipt

Overbodig deel met geel-zwart en rood-zwart

Foto 12: Overbodig deel met geel-zwart en rood-zwart

De volgende fotos laten het resultaat zien als de volgende zaken worden doorgeknipt/verwijderd:

  • Draad zwart(7 carb) vervalt en is aangesloten op bobinemodule nr.4 (dubbel zwart) de aansluiting van 7 moet weggeknipt worden.
  • Draad bruin(3 carb) loopt naar aansluiting 2 (dubbel bruin). De aansluiting van 3 komend moet weggeknipt worden.
  • Lichtgroen op 2(carb) komt van de stekkerverbinding en kan weggeknipt worden. Is waarschijnlijk voor het aansluiten van een toerenteller.
  • Donkergroen op 3(carb) loopt naar 1 op bobinemodule.
  • 4 en 6 (carb) moeten nu aan de stekker doorgeknipt worden. De draden met aanhangende stekkers kunnen daarna weggenomen worden.
  • 2, 3 en 7 (carb) moeten aan de bobine-module doorgeknipt worden, zodat daar geen restdraden achterblijven.

Stekker met afgeknipte bruine draad

Foto 13: Stekker met afgeknipte bruine draad

Stekker met afgeknipte groene draad

Foto 14: Stekker met afgeknipte groene draad

Zwart moet aangesloten worden ope een geschakelde (+). Deze kan van elke geschakelde (+) draad worden genomen. Bruin is Aarde (-)
De stekker die aangesloten zit op de zijkant van de verdeler bevat de kleuren: groen-blauw (op6) en wit?-zwart (op 5)
Verder gaat aan de bobinekant van deze kabel een dikkere zwarte draad mee (op 3) die er aan de verdelerkant niet meer uit komt?
Verder heeft de stekker aan de verdelerkant ook maar twee aansluitingen.

Voorzichtig doorgenomen mantel

Foto 15: Voorzichtig doorgenomen mantel

Deze stekker moet opengemaakt worden

Foto 16: Deze stekker moet opengemaakt worden

Twee aansluitdraden bruin (aarde) en zwart (+), bruin komt van de bobinemodule op contact 2 en zit op de aarde, zwart gaat eerst van geschakeld+ naar de bobineaansluiting 15(+) en van daar naar de bobinemodule op contact 4. (zie foto 17: nr.1)
Van de bobinemodule op 1 loopt lichtgroen naar de aansluiting boven op de bobine naar contact 1(-pool), en groen-blauw(op 6) en wit?-zwart(op 5) en de dikke zwarte(op 3) lopen als één kabel naar de stekkeraansluiting op de zijkant van de verdeler

Dit is het resultaat na het knipwerk

Foto 17: Dit is het resultaat na het knipwerk

En zo zou het moeten werken; oude verdeler er uit, nieuwe er in. Oude bobine eraf, nieuwe (met module er op) erin.
Zwarte draad schakelplus 12 V, (vervangt de doorzichtige weerstandsdraad, die 9 V. geeft), en bruine draad (aarde) aansluiten (nr.1 op foto 17)
Grote stekker op module (nr.4 foto) , kleine stekker aan verdeler (nr.3 foto)
Boven op bobine zwart(dubbele draad) op de stekker (15 +) en groen op de pen (1 -) steken (nr.2 foto)

  • van stekker op module gaat bruin op aarde en zwart op schakelplus 12V (i.p.v. transparante draad)
  • van module naar bobine 2xzwart en groen
  • van moduleaansluiting naar verdeler kabel+stekker

Het plaatsen van de verdeler in de motor:
Het plaatsen van de verdeler zal misschien verdraaid moeten zijn t.o.v. de originele verdeler. Als de onderdrukdoos naar achteren wijst, zit de module/stekkeraansluiting aan de zijde van het motorblok, en daar is misschien onvoldoende ruimte voor deze uitstekende stekker.
Dus dan maar met de onderdrukdoos opzij en de stekker naar achteren; als de rotor maar wijst naar de aansluiting van de bougiekabel van de eerste cilinder.

Het afstellen van de ontsteking:
Bij de plaatsing moet de rotor naar de bougieaansluiting eerste cilinder wijzen. De kerf in de rand is de markering van het BDP bij de A-Corsa en de vaste (magnetische) poot daarvoor het ontsteektijdstip van de eerste cilinder (A-Corsa 10 graad voorontsteking).
De Kadett-B ontsteekt op het BDP, dus zal de rotor op een vaste poot moeten staan terwijl dan de markeringen op het V-snaarwiel en het distributiedeksel op 1 lijn staan.
Bij een puntjes-ontsteking kan de ontsteking ingesteld worden d.m.v. een proeflampje tussen de laagspanningsaansluiting van de ontsteekspoel en de massa. Verdelerhuis verdraaien en daar waar de puntjes opengaan/het proeflampje gaat branden, ligt het ontsteektijdstip.
In dit geval zorgen dat de rotor boven de ontstekingspoot van de eerste cilinder staat, starten, hopen dat de ontsteking goed genoeg staat, en met de stroboscoop fijn afregelen.

Praktijk situatie bij Gert:
Inbouwen moet iets verdraaid omdat anders of de stekkeraansluiting of 1 van de klembeugels van de verdelerkap tegen het motorblok aan komen te zitten.
Hiervoor moet de nok van de oliepomp met een schroevendraaier zover verdraaid worden, dat de verdeler een graad of 20 met de klok mee verdraaid gemonteerd kan worden.
De klembeugel en de stekkeraansluiting hebben zo voldoende speling om bij het afstellen van de ontsteking het verdelerhuis voldoende in beide richtingen te kunnen verdraaien.

© 2009 Gert Bijvank | Holland Kadett-B Club